Droga do sukcesu niezależnej polskiej marki
MOYA jest to najszybciej rozwijająca się ogólnopolska sieć stacji paliw. Pierwsza stacja pod tą marką powstała w 2009 r. Na przestrzeni
ponad 12 lat sieć weszła do branżowej ekstraklasy, stając się liderem pod względem tempa rozwoju. Stacje prezentują najwyższy europejski standard jeżeli chodzi o ofertę i jakość obsługi. Grupa Anwim, właściciel marki MOYA, zakończyła 2022 rok z imponującym wynikiem ponad 400 punktów w sieci.
Firma nie chce zwalniać tempa i zakłada, że do końca 2024 roku będzie minimum 500 stacji w niebiesko-czerwonych barwach.
Pierwsze niebiesko-czerwone stacje
Pierwsza stacja w barwach MOYA została otwarta w Mińsku Mazowieckim w 2009 r. Do końca tamtego roku działały cztery punkty MOYA, w 2010 – 17, a w 2011 – już 43. Kilkadziesiąt stacji w najwyższym standardzie jakości i obsługi, doskonałe relacje z partnerami oraz dobrze rozwijający się program dla flot były dobrymi fundamentami do rozwoju także pod względem asortymentu. Firma stworzyła produkty marki własnej – napój energetyczny MOYA energia oraz oryginalne paliwo premium ON MOYA Power. To był jednak dopiero początek dynamicznych zmian w obszarze pozapaliwowym – w sklepach oraz koncepcie gastronomicznym Caffe MOYA.
Silny wiatr w żagle
Istotnym kamieniem milowym w rozwoju spółki Anwim i sieci stacji paliw MOYA było objęcie mniejszościowego pakietu udziałów przez Enterprise Investors, które miało miejsce w listopadzie 2018 r. Już wówczas sieć MOYA rozwijała się najszybciej na rynku – w tempie kilkudziesięciu stacji paliw na rok, a wejście strategicznego partnera dało grupie silny, dodatkowy wiatr w żagle, by kontynuować rozwój. Firma w tym samym roku podjęła strategiczną decyzję o rozpoczęciu importu paliw – oleju napędowego, benzyn oraz LPG. Zwiększyło to znacznie bezpieczeństwo zaopatrzenia sieci MOYA i przyczyniło do zwiększenia płynności dostaw. Odważne decyzje biznesowe
2020 rok był dla sieci MOYA kolejnym przełomem. Wtedy otwarta została stacja numer 300. Aby zintensyfikować rozwój, firma pozyskała fundusze z kredytów oraz emisji obligacji. W tym samym roku zakupiła od DM Reflex sieć samoobsługowych stacji paliw eMILA. Sieć zasiliło 30 obiektów i powstał nowy format stacji oraz submarka – MOYA express. Dzięki korzystnym lokalizacjom i niższym cenom samoobsługowe stacje odniosły rynkowy sukces.
To jednak nie koniec zmian, które miały miejsce w 2020 r. Większościowym akcjonariuszem Anwim S.A. stał się wtedy fundusz Polish Enterprise Funds, który posiadł łącznie 66% udziałów spółki. Inwestor słusznie dostrzegł ogromny potencjał rozwoju Anwim. W ramach nowej strategii ustalono również kolejny kamień milowy – minimum 500 stacji MOYA do końca 2024 r.
400 stacji w 2022 roku
Pod koniec 2022 roku firma przekroczyła liczbę 400 stacji. Stacje MOYA znajdują się w całej Polsce zarówno przy głównych drogach krajowych, jak i lokalnych, w dużych miastach i mniejszych miejscowościach. Zdecydowaną większość stanowią stacje obsługowe z przystacyjnym sklepem i Caffe MOYA, ale w portfolio są także stacje automatyczne – wyłącznie dla flot – oraz samoobsługowe MOYA express zarówno dla klientów biznesowych, jak i indywidualnych. Wszystkie łączy najwyższa jakość i standardy obsługi.
Spółka Anwim jest dziś silnym, stabilnym przedsiębiorstwem, które nie zwolniło tempa rozwoju nawet w czasie pandemii COVID-19 czy wojny na Ukrainie. MOYA jest dzisiaj w ścisłej czołówce funkcjonujących w Polsce sieci stacji paliw zarówno pod względem zagęszczenia sieci, jak i jakości oferowanych usług. Ciągłe innowacje i świetne relacje z klientami pozwalają grupie rozwijać tożsamość marki oferującej najwyższe standardy dla klienta końcowego na rynku lokalnym. Na ten sukces pracują także partnerzy – 70% stacji w sieci MOYA to placówki franczyzowe.
Przyszłość i ekologia
Anwim z optymizmem patrzy w przyszłość. 500 stacji w sieci do końca 2024 r. jest realnym celem. Firma skupia się także na wyzwaniach, jakie stoją przed całą branżą paliwową, czyli transformacji energetycznej i zwiększaniu udziału w miksie energetycznym odnawialnych źródeł energii.
Spółka sukcesywnie wprowadza proekologiczne rozwiązania w ramach sieci stacji paliw MOYA, które pozwalają m.in. obniżyć ślad węglowy produkowany przez stacje. W tym celu wybrane placówki wyposażane są m.in. w ekologiczne źródła ogrzewania, jak pompy ciepła, innowacyjne, energooszczędne systemy oświetlenia czy panele fotowoltaiczne. Cała energia wykorzystywana na stacjach MOYA należących do Anwim S.A. pochodzi ze źródeł odnawialnych. W tym roku ponadto powstaną w sieci MOYA pierwsze punkty ładowania pojazdów elektrycznych. Innym rozwiązaniem wprowadzonym z troską o środowisko są ekologiczne karty paliwowe MOYA, które zostały nagrodzone złotym Laurem Konsumenta.
Ekologiczne innowacje docenione przez klientów
Anwim już od ponad dziesięciu lat z sukcesem rozwija program flotowy dla klientów biznesowych – MOYA firma. Najważniejszym jego zadaniem jest umożliwienie użytkownikom optymalizacji kosztów poprzez atrakcyjne rabaty na paliwa oraz zbiorcze faktury upraszczające proces rozliczania tankowania. Stosowanie kart MOYA firma zapewnia ponadto pełną kontrolę nad dokonanymi tankowaniami.
Anwim zachęca do korzystania z aplikacji mobilnej i wirtualnych kart, ale dla grupy klientów, którzy preferują tradycyjne metody płatności, firma przygotowała specjalne ekologiczne karty. Zostały one wykonane z materiału pochodzącego z recyklingu. Co ciekawe, dodatek, który został użyty w produkcji tego materiału, przyspiesza ich biodegradację. Proces biodegradacji materiału, z którego zostały wyprodukowane karty, zachodzi w środowiskach bogatych w mikroby, takich jak biologicznie aktywne składowiska odpadów. Materiał przyciąga mikroby do produktu, pozwalając im kolonizować swoją powierzchnię. Gdy bakterie założą kolonię, wydzielają kwasy rozkładające łańcuch polimeru. Drobnoustroje wykorzystują szkielet węglowy łańcucha polimerowego jako źródło energii i traktują tworzywo jako pożywienie.
Konsumentom bardzo spodobało się to innowacyjne rozwiązanie i w prestiżowym plebiscycie Laur Konsumenta aż 42% głosów w kategorii ekologiczne strategie w biznesie (rynek paliw) oddano na karty paliwowe MOYA. Wyróżnienie daje jeszcze większą motywację do wprowadzania kolejnych innowacji oraz jest dowodem na proekologiczną wrażliwość konsumentów.