Kierunek rozwoju firmy łączy się z jej społeczną odpowiedzialnością

Fusion Labs to dynamicznie rosnąca polska spółka od dekady obecna na rynku elektronicznych inhalatorów nikotyny (EIN). Od samego początku działalności firma mocno stawia na kwestie związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Poprzez edukację walczy z szarą strefą i aktywnie promuje działania na rzecz pozbawienia dostępu osób nieletnich do wyrobów nikotynowych. Działa także na rzecz samoregulacji, m.in. proponując rozwiązania wspólnie ze stowarzyszeniem Vaping Association Polska, którego jest członkiem. Z Cezarym Wytychem, prezesem zarządu Fusion Labs, rozmawia Marzena Libura-Michniewicz

– Fusion Labs to ponad 100 specjalistów i ponad osiem rozpoznawalnych marek własnych, jak oceniacie własne miejsce w branży na rynku polskim?
– Cezary Wytych: Fusion Labs od dziesięciu lat konsekwentnie rozwija swoją pozycję na polskim rynku, natomiast w ostatnich latach ten rozwój bardzo dynamicznie przyspieszył. W ciągu zaledwie roku dwukrotnie powiększyliśmy zespół i obecnie zatrudniamy już nie ponad 100, ale blisko 200 specjalistów. To przekłada się z kolei na istotny wzrost naszych mocy produkcyjnych, dzięki czemu jesteśmy obecnie jednym z największych polskich producentów płynów do e-papierosów. W swoim portfolio mamy osiem rozpoznawalnych marek własnych. Aż cztery z nich w 2023 roku zostały uznane przez prestiżowy instytut ECigIntelligence za czołowe polskie marki e-liquidów. Oprócz tego, dostarczamy także liczne rozwiązania pod markami konkurencyjnymi i to zarówno na rynek polski, jak i zagraniczny. Jako firma przykładamy też dużą wagę do społecznej odpowiedzialności biznesu. Jesteśmy członkiem stowarzyszenia Vaping Association Polska, gdzie aktywnie działamy na rzecz samoregulacji branży. Naszym celem jest eliminacja szarej strefy na rynku e-papierosów, która wciąż oferuje nieprzebadane i niebezpieczne dla zdrowia produkty.
Co więcej, Fusion Labs odgrywało ważną rolę w kształtowaniu polskiego rynku e-papierosów. Nasze produkty wyznaczyły nowe standardy jakości, wprowadzając na rynek innowacje, a nawet tworząc nowe kategorie produktowe i jednocześnie podnosząc poprzeczkę dla całej branży. Między innymi, dzięki temu zagraniczne marki nie zdołały skutecznie zaistnieć na polskim rynku, czy też go zdominować, ponieważ nie oferowały niczego nowego względem lokalnych producentów, a my z kolei lepiej rozumieliśmy potrzeby rodzimego konsumenta. W rezultacie polska branża e-papierosów stała się wyjątkowo silna, a innowacyjne podejście nasze i firm nam podobnych stworzyło przestrzeń do rozwoju dla rodzimych biznesów, i utrzymania rynku w polskich rękach.
– Na czym w Waszym przypadku polega w praktyce społeczna odpowiedzialność biznesu?
– Świadomość na temat szkodliwości wyrobów nikotynowych szczególnie wśród młodzieży jest znikoma. Alarmujące są tendencje wśród nastolatków i ich nawyki związane z używaniem wyrobów nikotynowych. W Polsce sprzedaż tego typu produktów osobom poniżej 18 roku życia jest bezwzględnie zakazana. Jednak mimo tego przepisu, nastolatki tłumnie nabywają je za pośrednictwem tzw. szarej strefy, czyli nielegalnego handlu towarem bez atestów i akcyzy. W Fusion Labs wspólnie z siecią stacji paliw MOYA przeprowadziliśmy niedawno kampanię „MOYA Odpowiedzialność”, której zadaniem jest zwracać uwagę na ten problem i promować odpowiedzialne postawy, przeciwdziałające nielegalnemu dostępowi młodzieży do tych produktów. To nie jest na pewno nasze ostatnie słowo, obecnie przygotowujemy inne działania CSR, także łącząc siły z naszymi partnerami biznesowymi. Wyprzedzamy to, co dzieje się na rynku – tak pod kątem oczekiwań konsumentów, jak i spodziewanych zmian w otoczeniu prawno-regulacyjnym. Ważne jest dla nas również kształtowanie etycznych zasad działania, odpowiedzialne podejście do biznesu i samoregulacja w obrębie branży. Naszym celem jest świat wolny od dymu tytoniowego.
– Ale jak to pogodzić z vapingiem?
– Wierzymy, że narzędziem na drodze do osiągnięcia tego celu jest właśnie vaping, który nie tylko zdaniem wielu badaczy jest mniej szkodliwy dla zdrowia niż palenie tradycyjnych papierosów, ale i coraz częściej stosowany jako rozwiązanie w ramach nikotynowej terapii zastępczej dla palaczy. Za doskonały przykład może tu posłużyć Wielka Brytania, gdzie blisko milion palaczy zostało włączonych do nowatorskiego rządowego programu, który ma pomóc im rzucić nałóg m.in. przy zastosowaniu e-papierosów jako rozwiązania pośredniego oraz udzieleniu wsparcia behawioralnego. Uważamy więc, że łącząc najnowocześniejsze osiągnięcia z głębokim zrozumieniem potrzeb naszych klientów, możemy wywrzeć trwały, pozytywny wpływ na społeczeństwo.
– A jak przekłada się ta sfera na gospodarkę?
– Polskie małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią poważną siłę na lokalnym rynku, obejmującym branżę EIN (elektronicznych inhalatorów nikotyny). To tu rozwijamy się, inwestujemy i konkurujemy, także z globalnymi graczami. W 2023 roku branża vapingowa odpowiadała za przekazanie do budżetu państwa akcyzy w wysokości 430 mln złotych. Produkty od Fusion Labs odpowiadały za około 1/5 tej kwoty. Niestety, niedawno Ministerstwo Finansów zaskoczyło nas planami wprowadzenia drastycznej podwyżki akcyzy obejmującej m.in. płyny do e-papierosów i urządzenia waporyzujące. Ich skala jest porażająca. Obecnie proponowane tempo i skala podwyżek podatku akcyzowego, jeśli się urzeczywistni, z pewnością uderzy w legalnie działających producentów i napędzi wzrost szarej strefy handlu nielegalnymi produktami, która z kolej jest ogromnym zagrożeniem dla zdrowia publicznego, a również i niemałym uszczupleniem dla budżetu skarbu państwa.
– O jakiej skali podwyżek mowa?
– Sama tylko podwyżka akcyzy na płyny do papierosów elektronicznych ma po zmianach wynieść łącznie aż 228 proc. w ciągu trzech lat. Warto przy tym zaznaczyć, że w tym samym czasie łączna podwyżka akcyzy na produkt bezsprzecznie najbardziej szkodliwy, czyli tradycyjne papierosy, ma być po wielokroć niższa, sięgając zaledwie od kilkunastu do kilkudziesięciu procent w zależności od ceny detalicznej. Nasuwa się wniosek, że takich kwestii jak polityka redukcji szkód, związanych z używaniem tytoniu plany Ministerstwa Finansów zupełnie nie uwzględniają.
Na wejściu powyższych zmian w życie ucierpią jednak nie tylko konsumenci, którzy będą mieli utrudniony dostęp do mniej szkodliwych bezdymnych alternatyw nikotynowych, kiedy te będą stawały się coraz mniej dostępne cenowo. Istnieje także duże ryzyko, że w niedalekiej przyszłości duża część lokalnych producentów „wyprowadzi się” z polskiego rynku, bądź po prostu będzie zmuszona zamknąć działalność. W naszym odczuciu państwo powinno skupić się na skutecznej egzekucji istniejących już przepisów i dążenia do likwidacji szarej strefy, zamiast prowadzić de facto do zapaści legalnie działającej części rynku.
– Mimo to, w jakich kierunkach planowany jest rozwój firmy? Jakie są Wasze najważniejsze cele?
– Mając na uwadze widmo wspomnianych zmian, już od dłuższego czasu rozwijamy swoją działalność na rynkach zagranicznych. Produkty Fusion Labs są obecnie dostępne w kilku krajach europejskich, a naszym celem jest dalsza ekspansja zagraniczna, sięgająca także poza Europę. Mimo wszystko, kontynuujemy również rozwój na rynku FMCG, aktualizujemy i rozwijamy dotychczasowe linie produktowe o nowy asortyment, ale i tworzymy całkowicie nowe brandy. Już dziś nasz potencjał produkcyjny sięga ponad 4 mln sztuk liquidów miesięcznie. Nasz dynamiczny rozwój znajduje odzwierciedlenie w liczbach. Ekspansję w FMCG rozpoczęliśmy w drugiej połowie 2023 i zaledwie w ciągu roku, jako producent, wspięliśmy się na 2. miejsce, jeśli chodzi o miesięczny wolumen sprzedaży, który stanowi obecnie 15% tej części rynku. Chcemy kontynuować tę tendencję wzrostową i stać się bezsprzecznym liderem polskiego rynku EIN, który zapewnia konsumentom jakość, innowację oraz bezpieczeństwo.

You may also like...

error

Enjoy this blog? Please spread the word :)

RSS
LinkedIn
Share
Follow by Email