Rossmann – firma, która stawia na ludzi
Rossmann to nie tylko największa w Polsce, ale jak wynika z badań najbardziej lubiana przez klientów sieć drogerii. Każdego dnia zakupy w niej robi ponad 820 000 osób, a firma co roku otwiera co najmniej kilkadziesiąt nowych sklepów z charakterystycznym czerwonym Centaurem w logo. I choć Rossmann uruchomił swój sklep internetowy, klienci zdecydowanie chętniej zakupy robią w tradycyjny sposób, bo jak sami podkreślają lubią odwiedzać „swojego Rossmanna” i bardzo cenią sobie atmosferę, jaką tworzą pracownicy.
Ludzie największym kapitałem Rossmanna
– Naszą misją niezmiennie od lat jest szczęśliwy człowiek. Zatrudniamy ludzi, którzy chcą robić najlepsze rzeczy na świecie. Ludzi, którzy są wystarczająco odważni, by wierzyć w to, że są w stanie zmienić świat. Nasze zespoły, nasi pracownicy są dziś miarą jakości na rynku pracy. Mają potrzebę pasji i ciągłego rozwoju – mówi Ilona Perużyńska-Zych, Dyrektor Działu Personalnego
Rossmanna.
Pasja, Rozwój, Rossmann
Bezsprzecznie tym co wyróżnia firmę na polskim rynku w tworzeniu wyjątkowego miejsca pracy jest fakt, że posiada ona jeden z najbardziej rozbudowanych w Polsce pakiet benefitów oraz umożliwia pracownikom odnajdowanie i rozwój pasji w ramach projektu „Pozytywnie Zakręceni”.
– Nasi pracownicy sklepów, magazynów i centrali biorą udział w kursach nurkowania zyskując międzynarodowy certyfikat największej na świecie organizacji nurkowej PADI uprawniający ich do odkrywania podwodnego świata do głębokości nawet 40 metrów!
A, że woda jest im wyjątkowo bliskim żywiołem, w sezonie letnim można spotkać ich niemal w każdy weekend na Półwyspie Helskim, gdzie uczą się pływać na wind- i kitesurfingu, zdobywają uprawnienia na Patent Sternika Motorowodnego, czy po prostu świetnie się bawią pływając skuterami wodnymi – mówi Jakub Wilamek, Kierownik Działu
Employer Brandingu Rossmanna.
Jeszcze przed wybuchem pandemii firma realizowała ponad 160 tego typu głównie weekendowych wyjazdów. Mimo, że czas z COVIDEM w tle nie sprzyjał integracji w tradycyjnej formie, Rossmann nie zawiesił swojego programu, a wręcz go rozbudował stwarzając nowe możliwości. W przeciągu 9 miesięcy ubiegłego roku firma zaoferowała swoim pracownikom 100 różnorodnych warsztatów online podczas których tworzyli niesamowite rzeczy: lasy w słoikach, makramy, ręcznie robione albumy na zdjęcia, ekologiczne kosmetyki, ozdoby świąteczne i dziesiątki innych fantastycznych rzeczy. Z takiej formy spędzenia wolnego czasu skorzystało wtedy ponad 17 000 osób! W tym roku Rossmann postawił przed sobą jeszcze ambitniejsze zadanie: zrealizować dla pracowników 200 wydarzeń zarówno online, jak i tradycyjnych rozwijających ich pasje i pozwalających wspólnie kolekcjonować pozytywne wspomnienia. Wszystko wskazuje na to, że firma swój plan zrealizuje, bowiem już dziś na koniec września może poszczycić się realizacją niemal 170 Pozytywnie Zakręconych wydarzeń.
Co z tymi benefitami?
Czy to możliwe, aby było ich tak dużo?
Oferta benefitów jest naprawdę imponująca. Mogą z niej korzystać zarówno obecni, jak i przyszli pracownicy. Poza dość już standardowymi, jak prywatna opieka medyczna i karta wstępu do obiektów sportowych, każdego roku pracujący w Rossmannie mogą liczyć na dofinansowanie do wypoczynku letniego i zimowego dla rodzin z dziećmi w jednym z wielu ośrodków oferujących 7-dniowe pobyty w apartamentach i domkach nad morzem, w górach oraz na Mazurach. Z opcji tej rocznie korzysta kilka tysięcy osób. Praktycznie przez cały rok firma oferuje pracownikom i ich rodzinom udział w kilkudniowych wycieczkach. Wyjazdy tego typu łączą w sobie elementy integracji i wypoczynku, zabawę i poznawanie fascynujących zakątków Polski, a pracownicy mają do wyboru nawet 50 destynacji.
Rossmann organizuje kolonie dla dzieci pracowników; wyprawki szkolne, becikowe, paczki świąteczne i wiele, wiele innych. Najnowszym benefitem, jaki Rossmann zaoferował swoim pracownikom, jest Czerwona Lina – czyli obsługiwany przez firmę zewnętrzną program wsparcia dla osób, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej. Pracownicy mogą skorzystać z pomocy psychologów, prawników, finansistów etc.
Dział Personalny Rossmanna
nieustannie dba także o to, by wzmacniać umiejętności i poszerzać wiedzę swoich pracowników. Czas pandemii nie spowolnił działań firmy w tym zakresie, a wręcz przyspieszono realizację wielu projektów: – Postawiliśmy sobie za cel wzmocnienie naszych menedżerów w roli, jaką pełnią w organizacji. Chcieliśmy dać im możliwości zajrzenia w siebie, poznania swoich mocnych stron oraz obszarów do rozwoju, a także zależało nam na stworzeniu dla nich przestrzeni do wymiany wspólnych doświadczeń związanych z zarządzaniem zespołem z innymi menedżerami. Dlatego stworzyliśmy specjalnie dla nich dedykowany program First Time Manager. Dla pracowników, którzy chcieliby poszerzać swoją wiedzę w czasie wolnym, zaoferowaliśmy możliwość uczestniczenia w szkoleniach z wykorzystaniem nowoczesnych platform dostępnych na domowych urządzeniach mobilnych – mówi Maja Kwiatkowska, Kierownik Działu ds. Rozwoju Pracowników.
Niegasnącym zainteresowaniem cieszą się wśród pracowników również szkolenia e-learningowe. Szeroki wachlarz szkoleń kierowany jest w szczególności do pracowników sklepów. Samodzielnie, w zaciszu komputera pracownicy mogą zapoznać się z wprowadzanymi w firmie procedurami, zgłębiać tajniki obsługi nowych systemów czy też poznać metody skutecznej sprzedaży.
Kolejnym rozwiązaniem szkoleniowo-rozwojowym wprowadzonym przez firmę były Shoty Menedżerskie poruszające m.in. takie tematy jak: „Budowanie zespołu”, „ Jak zarządzać kolegami”, „DNA motywacyjne” czy „Zasady udzielania informacji zwrotnej pracownikom”. W Shotach wzięło udział ponad 270 menedżerów z centrali Logistyki i IT. Shoty Menedżerskie to krótkie, szybkie i energetyczne pigułki wiedzy z zakresu zarządzania zespołem.
Rozwiązaniem skierowanym do wszystkich pracowników firmy były inspirujące spotkania w formie online (webinary). Dotyczyły one takich tematów jak: Sztuka dobrej prezentacji, Myślenie krytyczne – kompetencja przyszłości, Style komunikowania się z innymi, Siła nawyku – czyli droga na skróty, itp.
Bezpiecznie i stabilnie
jak w Rossmannie
Czas pandemii szczególnie uwypuklił jak bardzo ważne dla pracowników jest bezpieczeństwo rozumiane zarówno w aspekcie bezpieczeństwa fizycznego, jak również w rozumieniu stabilności zatrudnienia, terminowości wypłat i wsparcia w trudnych sytuacjach życiowych i zawodowych. Tutaj również
Rossmann podjął wiele działań, aby pracownicy bez względu na rodzaj wykonywanej pracy mogli czuć się bezpiecznie i komfortowo.
Wartości wpisane w DNA
Przez 28 lat działalności w Polsce Rossmann osiągnął wiele sukcesów biznesowych. Firmie od wielu lat udaje się z powodzeniem utrzymywać pozycję lidera rynku, ale przede wszystkim udało się jej zachować swój wyjątkowy charakter. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie zbiór wartości, które łączą pracowników Rossmanna, a najważniejszą z nich definiuje hasło „Po Pierwsze Ludzie”. Czym jest firmowe DNA? Wyjaśnia Ilona Perużyńska-Zych: – Rossmann jest wyjątkowy, bo tworzą go wyjątkowi ludzie. Nasze DNA tworzyliśmy przez lata. Uczyliśmy się współpracy, budowania dobrych zespołów i dobrej atmosfery. Nasze DNA to zbiór niepowtarzalnych cech charakterystycznych wyłącznie dla nas, cech prawdziwych, wyróżniających nas na tle innych firm. Nie da się ich jednak zamknąć w procedurze, nie można nakazać ich stosowania. Jednak zebranie tych wartości i ich spisanie pozwala nam je rozwijać i o nich rozmawiać.
Solidne miejsce pracy
Ukoronowaniem działań Rossmanna na rzecz swoich pracowników jest otrzymanie przez firmę po raz drugi z rzędu nagrody Friendly Workplace oraz tegoroczne wyróżnienie certyfikatem Solidny Pracodawca. Uznanie w oczach niezależnego jury jest najlepszym potwierdzeniem, że firma obrała właściwy kurs w tworzeniu wyjątkowego miejsca pracy.