Grupa Virtu nie zwalnia tempa

Rozmowa z Arkadiuszem Rzepką, HR Managerem Grupy Virtu

– Grupa Virtu została laureatem tytułu Solidny Pracodawca Roku, potwierdzającego słuszność kierunku obranego w firmowej polityce personalnej. Jak Państwo skomentują otrzymanie tytułu?

– Wyróżnienie to jest dla nas potwierdzeniem, że efekty naszej pracy zaczynają być zauważalne w coraz szerszych kręgach, to dobry znak. Nie zwalniamy tempa i działamy dalej. Wiemy, co chcemy osiągnąć i kroczymy konsekwentnie obraną ścieżką.
– Mówi się, że firma to ludzie. Jak trudno jest dziś znaleźć odpowiedniego pracownika i jak Państwo podchodzicie do tego tematu?

– Trudność w pozyskaniu pracowników obserwują wszystkie firmy już od kilku lat. Slogan „rynek pracownika” dobrze już się zadomowił w mass mediach i świadomości ludzi.

Działania trzeba zaplanować na różnych obszarach, nie należy 100% uwagi poświęcić wyłącznie na pozyskanie. Jeśli jest trudność w znalezieniu nowych, wykwalifikowanych osób, to trzeba przekierować część środków na wyłonienie talentów wewnątrz organizacji i zapewnienie odpowiednich szkoleń. Ale to w zasadzie nic odkrywczego.

Co jednak warte uwagi, pracownicy inaczej patrzą dziś na stabilność zatrudnienia i pozycję firmy, te 2 elementy zyskały na wartości w oczach kandydatów. Coraz częściej słyszymy, że pewne branże postrzegane są jako „mało pewne”, bo ich usługi w czasie pandemii sprzedają się słabiej, gdzieś w przestrzeni wisi potencjalna wizja redukcji lub bankructwa. Firmy, których produkty lub usługi w czasie kryzysu sprzedają się nadal dobrze, nie mają przestojów, zyskują mocno na atrakcyjności. Ludzie chcą pracować w takich miejscach, upatrują w nich przede wszystkim bezpieczeństwa.

– Jak Państwa zdaniem zmienił się rynek HR w obliczu pandemii, i jakie rozwiązania okazały się najskuteczniejsze w tej sytuacji ?

– Z naszej perspektywy największe zmiany możemy zaobserwować w 4 obszarach:

1. Komunikacja z kandydatami – większość rozmów z kandydatami staramy się przeprowadzać wykorzystując do tego celu komunikatory internetowe. Jest to wygodniejsze dla kandydata, nie ma konieczności osobistej wizyty w naszym biurze dopóki obie strony nie zdecydują się na współpracę.

2. Zatrudnienie obcokrajowców – przy planowaniu zatrudnienia np. obywateli Ukrainy należy uwzględnić możliwość ewentualnej kwarantanny po przekroczeniu granicy, a zatem założyć czasowy margines błędu, i to spory margines, ponieważ wytyczne urzędów w tej kwestii zmieniają się niemalże z dnia na dzień. Trzeba o tym pamiętać i śledzić codziennie.

3. Źródła pozyskiwania kandydatów – w czasie pandemii tracą na wartości oferty pracy publikowane w przestrzeni publicznej. Ludzie ograniczają przemieszczanie się, niechętnie uczestniczą w większych zbiorowiskach, nawet takich jak targi pracy, zatem skuteczność takich miejsc dla HRowca znacząco spadła. Nadal jeszcze nie należy definitywnie ich przekreślać, ale raczej nie stawiać na nie w 1 kolejności. Prym wiodą źródła w Internecie i programy poleceń pracowniczych.

4. Praca zdalna – w odniesieniu do stanowisk biurowych to bardzo częste usprawnienie stosowane dziś przez firmy. To rozwiązanie w dłuższej perspektywie sprawi, że za jakiś czas pojawi się nowe wyzwanie – relacje. Jak budować relacje z pracownikami (zwłaszcza z nowymi pracownikami) i poczucie przynależności do firmowej społeczności na odległość? Będzie to stanowiło wyzwanie w niedalekiej przyszłości. Warto już zacząć o tym myśleć.

Wdrażana przez Państwa polityka personalna od lat przynosi widoczne efekty. Czy możemy spodziewać się zatem jakichś zmian, nowości, czy raczej ulepszenia tego co już dobrze działa?

– Zwykło się mawiać, że jedyną pewną rzeczą w życiu jest zmiana – maksyma, która mimo upływu czasu nie traci na aktualności. Czy to w życiu, czy w biznesie trzeba być bystrym obserwatorem i szybko reagować na zmiany. Cieszy nas to, że aktualne rozwiązania dobrze się sprawdzają, jednak my nadal będziemy je udoskonalać, ewentualne poprawki zawsze będą wynikały z chęci dotrzymywania kroku oczekiwaniom zmieniającego się rynku. Nowości i innowacje to absolutna konieczność, pojawią się one na pewno.

You may also like...

error

Enjoy this blog? Please spread the word :)

RSS
LinkedIn
Share
Follow by Email