Supertwarz kantorów online
Wirtualny rynek wymiany walut w Polsce ma już kilkunastoletnią historię. Pierwsze kantory online pojawiły się w 2009 roku.
Niewątpliwy sukces kantorów internetowych oraz rosnąca popularność internetowej formy wymiany walut pośród firm i osób fizycznych ugruntowały wejście na rynek wyróżniającej się na tle innych kantorów firmy z Gdańska: Super Grupa PL. Cechuje ich niezwykle interesująca i odpowiadająca na kształtowanie rynku strategia rozwoju biznesu kantorowego.
Nie znajdziemy tej spółki pośród ojców założycieli polskiego rynku wymiany walut, bo jej historia sięga zaledwie 5 lat, ale obecnie Super Grupa PL to zdecydowanie najbardziej dynamicznie rozwijający się fintech pośród kantorów internetowych. W ciągu zaledwie kilku lat właściciele (wyłącznie rodzimy kapitał) uczynili z tej firmy jeden z największych w Polsce operatorów wymiany walut online, który zarządza aż dwunastoma kantorami i platformami wymiany walut. Według raportu cashless.pl nt. rynku kantorów internetowych, Super Grupa PL jest obecnie trzecim pod względem liczby klientów i wolumenu obrotów podmiotem na rynku.
Super Grupa PL niezwykle ciekawie wpisała się i uczestniczy w przestrzeni rynku wymiany walut w Polsce. Firma zaczynała od kantoru stacjonarnego, by potem wyjść z ofertą swojego pierwszego kantoru internetowego. I tak, pod koniec 2021 roku, jako jedyny operator zarządza tak dużym portfelem kantorów internetowych. Wśród nich są: kantor.pl, topFX.pl, DobryKantor.pl, KantorEkspert.pl, TOPkantor.pl, KantorInternetowy.pl, KonikOnline.pl i kilka innych. Super Grupa PL posiada licencję KNF na świadczenie usług płatniczych, a przy tym jest instytucją płatniczą.
Swoją strategię firma zawdzięcza położeniu nacisku na rozwój infrastruktury informatycznej oraz przemyślanej polityce kadrowej. Dzięki wysokiej automatyzacji procesów wymiany walut i przelewów online oraz implementacji skutecznych procedur monitoringu wymiany, w tym także restrykcyjnym planom AML, spółka osiągnęła bardzo wysoką, niespotykaną efektywność prowadzonego biznesu oraz łatwość akwizycji innych kantorów internetowych.
Firma nigdy nie musiała zatrudniać dziesiątek osób wykonujących czynności przy wymianie walut, utrzymując przy tym w ryzach parametry kosztowe prowadzenia biznesu, a z drugiej strony przeznaczając środki na organiczny, dynamiczny rozwój oraz rozszerzanie portfela kolejnych kantorów. Taka strategia operatora wymiany walut oraz skuteczność implementacji czyni ze spółki na przestrzeni ostatnich lat innowatora rozwiązań skutecznych w otoczeniu trudnego rynku.
Zapytany o dalszy rozwój rynku prezes zarządu Super Grupa PL Przemysław Chlebowski twierdzi, że konsolidacja rynku kantorów internetowych już stała się nieodwracalnym faktem, czego przykładem jest Super Grupa PL i taki trend dalej będzie utrzymywał się na rynku. Prawdopodobnie na przestrzeni 2-3 lat na rynku przetrwają najsilniejsi, a liczba niebankowych podmiotów świadczących usługi wymiany walut skurczy się do 5-7 firm. Super Grupa PL ma zamiar dalej aktywnie uczestniczyć w tych procesach.
W tej chwili firma prowadzi rozmowy o współpracy lub przejęciu zarządzania z trzema kolejnymi kantorami internetowymi. Super Grupa widzi także potencjał we współpracy z kantorami stacjonarnymi, w których ciągle wymienia się więcej środków niż w kantorach internetowych (zdaniem NBP ponad 300 mld PLN rocznie). Jednak wobec świadomości postępującego kurczenia się takiej formy wymiany walut, wg zapowiedzi przedstawiciela Super Grupa PL, w najbliższych tygodniach firma rozpocznie zakrojoną na szeroką skalę akcję współpracy z kantorami stacjonarnymi dostarczając im narzędzia i technologię do obsługi wymiany walut przez Internet.
Wymiana walut online bardzo mocno zyskała na popularności w 2011 roku wskutek implementacji tzw. ustawy antyspreadowej i umożliwieniu klientom kredytów hipotecznych we frankach bezkosztowej spłaty kredytów przez Internet. Rynek kantorów internetowych rozwinął się, dojrzał, a potem wg wszelkich schematów zaczął kurczyć.
Jak widać z powyższego opracowania znalazły się na tym rynku podmioty, które w takim otoczeniu znalazły dla siebie mądrą przestrzeń, aktywnie uczestniczą w kreowaniu tego rynku i jego konsolidacji, a w konsekwencji podążają drogą sukcesu. Dzięki temu zyskuje rynek i dzięki temu zyskują klienci. I to jest Super!