Nowa siła napędowa rynku winiarskiego

– Mówi się, że wino im starsze, tym lepsze. Czy innowacje w branży winiarskiej mają więc przyszłość?
– Innowacje pozwalają skutecznie konkurować na rynku, dzięki czemu stanowią siłę napędową niemal każdej branży. Również winiarskiej. Dlatego JNT Group dynamicznie wdraża innowacje w niemal wszystkich obszarach swojej działalności. Koncentrujemy się nie tylko na rozwijaniu marek i rozbudowaniu ich o nowe linie czy warianty, ale także na tworzeniu zupełnie nowych kategorii. Aby efektywnie rozwijać portfolio produktowe, stale modernizujemy zakład produkcyjny oraz inwestujemy w centrum logistyczne. Rozwijamy także strukturę grupy oraz sieć dystrybucji. Wszystkie te działania pozwolą nam na zbudowanie silnej firmy o międzynarodowym zasięgu.
– Polska przez wiele lat plasowała się na ostatnich miejscach wśród państw Unii Europejskiej pod względem ilości spożywanego wina na osobę. Skąd pomysł na inwestycje w tę kategorię?
– Rzeczywiście, przez wiele lat rynek win gronowych w Polsce odnotowywał niewielkie, choć stałe wzrosty. Tendencja odwróciła się w ubiegłym roku, kiedy widoczny stał się trend premiumizacji i wzrosła średnia cena, którą Polacy są skorzy zapłacić za butelkę wina. Stajemy się coraz bogatsi, podróżujemy, odkrywamy smaki wina z różnych stron świata, w związku z czym rośnie nasze zainteresowanie winami jakościowymi. Coraz chętniej zamawiamy również wino w restauracji. W JNT Group przewidzieliśmy ten trend i dwa lata temu rozpoczęliśmy konsolidację rynku, a także rozbudowaliśmy sieć dystrybucji w kanale HoReCa oraz poczyniliśmy znaczące inwestycje w zakup wyposażenia dla lokali gastronomicznych, umożliwiającego serwowanie w nich naszych produktów.
– JNT Group dokonała niezwykle dynamicznej ofensywy na rynku, jeśli chodzi o przejęcia, jednak była w tym odosobniona. Czy inwestycje te nie okazały się zbyt ryzykowne? Które z nich były dla firmy kluczowe?
– Pierwszym krokiem spółki było przejęcie marki Grzaniec Galicyjski, które okazało się wielkim sukcesem. Sprzedaż tego trunku została w ciągu roku podwojona, a spółka uzyskała ponad 80-procentowe udziały w rynku w kategorii win grzanych, stając się jej liderem. Z kolei dzięki akwizycjom w kategorii win gronowych spółka JNT Group dynamicznie rozbudowała portfolio produktowe w tym zakresie. Jesienią 2018 roku przejęliśmy działalność operacyjną spółki Wino Makłowicz Roberta i Mikołaja Makłowiczów, a następnie – jednego z kluczowych polskich importerów i dystrybutorów win gronowych, spółki Platinium Wines. W krótkim czasie firma podpisała dwie pionierskie na naszym rynku umowy z polskimi winnicami Miłosz i Silesian na wyłączność. Dzięki nim JNT Group zapewnia restauratorom dostęp do wysokiej jakości polskich win przez cały rok. Obecnie oferta grupy w kategorii win gronowych stała się kompleksowa i unikatowa, co ma zapewnić jej osiągnięcie pozycji lidera również w tym zakresie. Wróćmy do innowacji produktowych.
– Rynek alkoholi rozwija się bardzo dynamicznie, wciąż wprowadzane są nowe kategorie. W jaki sposób – poza przejęciami – JNT Group rozwija swoje portfolio produktowe?
– Rynek jest niezwykle otwarty, dlatego spółka bezustannie pracuje nad rozwojem swojego portfolio produktowego, śledząc światowe trendy, zmiany na rodzimym rynku i zachowania konsumenckie. W tym roku wprowadziliśmy jako pierwsi w Europie, niezwykle popularną w Stanach Zjednoczonych, kategorię musujących seltzerów pod marką Cool Wave. Jako pierwsi w Polsce zaoferowaliśmy na masową skalę lemoniadę z dodatkiem alkoholu, czyli Leemon Demon. O nowe warianty smakowe JNT Group rozwija również swoje popularne marki. Postawiliśmy mocno na kategorię win aromatyzowanych, która odnotowuje na polskim rynku bardzo wysokie wzrosty, tuż za winami musującymi. Wino Monte Santi zostało rozbudowane o nowe linie produktowe z wieloma wariantami smakowymi, takie jak: Smoothsecco, Fruttisecco, Spritz czy La Perla. Obecnie w portfolio tej marki znajdują się zarówno wina musujące, koktajle, jak i wina spokojne. Oprócz klasycznego
Cydru Dobrońskiego, który co roku zyskuje nowe warianty smakowe, firma oferuje Cydr Jabłoński oraz nową linię Cidersecco o niepowtarzalnym smaku. Nie spoczęliśmy na laurach również w kategorii win grzanych i wprowadzamy na rynek nowe warianty Grzańca Galicyjskiego
i Zbójeckiego Grzanego. Nowe linie smakowe zyskują również systematycznie marki Barmańska i Dobrońska. Przy tak intensywnym rozwoju portfolio konieczne jest zwiększanie trialu produktowego. Osiągamy to dzięki wprowadzaniu małych formatów, po które chętnie sięgają konsumenci.
– Innowacje wymagają wysokiej dynamiki ich wdrażania. W dużych firmach nie zawsze się to udaje.
– Oczywiście, strategia zakładająca osiągnięcie w stosunkowo krótkim czasie pozycji rynkowego lidera wymaga od firmy dużej elastyczności. Aby spółka mogła efektywnie konkurować na rynku, powołany został zespół wysokiej klasy managerów, którzy – jako eksperci w swoich dziedzinach – aktywnie rozwijają poszczególne obszary firmy. Dzięki skróceniu do minimum procesów decyzyjnych, możemy dynamicznie reagować na potrzeby rynku. JNT Group stale też inwestuje w zakład produkcyjny w Dobroniu, aby znacząco zwiększyć jego moce, szczególnie w segmencie produkcji win musujących, rozlewu win gronowych oraz realizacji zamówień eksportowych. Najnowszej generacji linie do produkcji wysokogatunkowych win pozwalają firmie na dużo większą elastyczność w realizacji zamówień. Jak widać, strategia naszej firmy i jej rozwoju oparta jest na innowacjach, które rozwijają nie tylko JNT Group, ale wyznaczają kierunek całej branży.

You may also like...

error

Enjoy this blog? Please spread the word :)

RSS
LinkedIn
Share
Follow by Email